Rasfoind oferta noastra cu produse multi dintre dv. s-au intrebat (si m-au intrebat) cine e Staunton asta care il intalnesc peste tot si ce reprezinta acest ”Staunton” pe care il gasesc in denumirea multor piese de sah de la noi de pe site. Ei bine, a venit momentul sa elucidam putin enigma si sa vedem ce reprezinta.
Cand ne referim la piese Staunton, avem in vedere un anumit model de piese, recunoscut in zilele noastre ca si cel mai potrivit tip de piese acceptat in competitii (piese tip ”Staunton”). Ele sunt de fapt piesele cu care suntem cei mai obisnuiti: regele, cea mai inalta piesă din set avand in partea superioara o mica cruce, regina are o coroana in partea superioara, nebunul are o crestatura pentru a putea fi deosebit in special fata de pion, calul are forma unui cap de cal, iar tura fiind aratata ca un turn al unui castel. Ele au devenit in timp standardul pieselor de turneu.
Dar de unde provine acest model? Cine a fost pana la urma Staunton?
Pentru a raspunde la aceste intrebari trebuie sa facem mai intai o scurta incursiune in trecut. Pana la mijlocul secolului XIX piesele de sah erau foarte abstracte, neexistând o uniformitate în design. Piesele reprezentaționale erau lucrari de arta foarte ornate și erau simboluri foarte scumpe ale statutului social, șahul fiind multă vreme un joc pentru nobilime și clerul înstărit, jucându-se cu preponderență la curțile regale europene. Cu timpul, au inceput să se facă și piese de șah mai ieftine, non-figurative, experimentând o multitudine de forme, creand canale si terase prin varietatea inciziilor. Erau însă și numeroase problema, piesele erau deseori prea inalte si subtiri si se rasturnau usor pe tabla; multe fiind cu ornamente erau și foarte fragile. Mult jucatori se plangeau insa de lipsa unui standard in designul pieselor – datorita diversitatii stilurilor folosite era dificil pentru jucatori sa deoseabeasca piesele in timpul unei partide daca nu erau familiarizati dinainte cu setul respectiv. In prima jumătate a secolului al XIX-lea, situatia devenise tot mai dificila pentru jucatori: din ce in ce mai des acestia refuzau sa joace cu setul de piese al adversarului din cauza dificultatii de a recunoaste piesele. Se simtea nevoia din ce in ce mai mare a unui set de sah cu piese usor de folosit si universal recunoscute de jucatori din diverse medii.
Solutia a fost gasita si lansata in 1949 de John Jacques, om de afaceri londonez care se ocupa de produse din fildes dar care fabrica deja de ani buni diverse feluri de seturi de sah. Acesta a sesizat oportunitatea de a oferi pasionaților de sah un set de piese usor de recunoscut si totodata suficient de ieftine pentru a si le permite cat mai multa lume. Astfel a apărut setul de sah Staunton după numele celebrului jucator englez Howard Staunton, considerat la acea vreme cel mai bun jucator din lume intre 1843 si 1851.
Se spune ca Jacques e autorul designului celebrelor piese si o ruda a sa, Nathaniel Cook, a inregistrat si patentat piesele sub numele sau. Desi multa vreme Nathaniel Cook era creditat cu designul pieselor, fiind si cel care a depus documentele de patentare a actelor, acesta era insa cumnatul lui John Jacques si angajat al acestuia, apartenenta reala nu se cunoaste cu exactitate. Una din teoriile care circula ii atribuie designul lui John Jacques, care avea deja experienta in producerea de seturi de sah si a experimentat diverse seturi care nu numai sa fie usor recunoscute de jucatori dar care sa si aiba costuri de productie mici. O alta teorie spune ca de fapt designul pieselor ii aparținea lui Nathaniel Cook care a fost influentat alaturi de arhitectii londonezi ai timpului de stilul neoclasic care se folosea deseori in elementele cladirilor, cu elemente de arhitectura influențate de cultura Greciei si a Romei Antice. Aparitia noilor piese a fost bazata pe acest stil, astfel ca piesele erau simboluri ale societatii engleze din perioada victoriana: la nebun o distinsa mitra de episcop, o coronita la regina si o coroana regala la rege, un cavaler sculptat ca un cap de armasar ca la marmurele de la Parthenon si un castel simplificat in linii clasice curate proiectand o aura de putere si securitate. Forma pionilor provine dupa unii dupa simbolurile francmasonice ale patratului si compasului, iar dupa altii mai degraba dupa forma balcoanelor arhitecturii victoriene.
Succesul lor a fost că ei au folosit simbolurile in forma lor cea mai simpla si avand o baza a pieselor mai larga decat se obisnuise pana atunci, acest lucru le-a conferit si o stabilitate in plus, fiind mai putin probabil sa se rastoarne. Primele seturi au fost făcute din lemn de abanos si boxwood, beneficiind si de mult plumb pentru stabilitate iar dedesubtul fiecarei piese era acoperit cu pasla, ceea ce lasa iluzia ca piesele pluteau pe tabla de sah. Pe 8 septembrie 1849 primele seturi produse de Jacques au devenit disponibile. Primele seturi aveau cate o coroana rosie deasupra calului si turnului din partea regelui pentru a le deosebi de omologii lor de pe flancul damei (lucru util avand in vedere ca in vremea respectiva se utiliza notatia descriptiva, unde intalneai uzual expresii ca turnul regelui sau calul reginei). Baza regelui era marcata cu simbolul ”J. Jacques London”.
In aceeasi zi in care piesele lui Jaques au devenit disponibile, Howard Staunton a acceptat sa-si lege numele de acestea, recomandandu-le si sustinandu-le public in publicatia ”Illustrated London News” al carei editor era chiar Nathaniel Cook. Anuntul a aparut in ziar sub denumirea de ”modelul Staunton”. Ulterior, Staunton si-a pus semnatura pe cutia pieselor. Mai mult, una din cartile lui Staunton era data gratuit la fiecare set de piese cumparat. Celebritatea lui Staunton si marketingul de calitate au ajutat fara indoiala, dar simplicitatea designului au contribuit cel mai mult la succesul acestui model. Recunoasterea oficiala a succesului acestor piese a venit mult mai tarziu, in anul 1934 cand Federatia Internationala de sah (FIDE) le-a recunoscut oficial.
Descoperiti oferta noastra de piese din lemn de tip Staunton
Comentarii recente