Matul

Dacă regele unui jucător este în şah şi nu există nici o mutare legală pentru a scăpa din această poziţie, atunci se spune că regele este “mat”, partida se termină și jucătorul al cărui rege este în poziţie de mat pierde.

Menţionăm că spre deosebire de alte piese, regele nu poate fi niciodată capturat sau eliminat de pe tablă.

Cedarea partidei

Orice jucător poate să cedeze o partidă în orice moment și adversarul său va câștiga jocul. Jucătorii de şah cedează partidele doar în momentul în care sunt convinşi că vor pierde partida respectivă.

Un jucător poate să cedeze partida spunând acest lucru verbal sau indicând acest lucru pe foaia unde se notează partida în trei moduri diferite:  (1) prin scrierea pe foaie a cuvântului „cedez”, (2) prin încercuirea rezultatului jocului sau (3) prin scrierea pe foaie rezultatului „1 -0 „dacă negrul cedează sau ” 0-1 „dacă albul este cel care cedează.

Metoda culcării regelui este foarte rar folosită deoarece se poate confunda cu răsturnarea accidentală a acestuia.

Oprirea ambelor ceasuri nu reprezintă o indicație de cedare a partidei, deoarece ceasurile pot fi oprite şi pentru a chema arbitrul.

O ofertă de strângere a mâinii nu este neapărat un gest de cedare a partidei, deoarece un jucător ar putea crede că este vorba despre un acord asupra remizei.

Consemnarea egalităţii

Jocul se termină cu consemnarea egalitaţii în următoarele situaţii:

  • Dacă unul dintre jucători este la mutare şi nu poate muta nici una dintre piesele pe care le are pe tablă şi, în aclaşi timp, regele său nu se află în şah, vom spune că este poziţie de “pat” şi partida se termină la egalitate;
  • Când pe tablă au rămas doar regii;
  • Când pe tablă avem rege împotriva rege plus nebun;
  • Când pe tablă avem rege împotriva rege plus cal;
  • Când pe tablă avem doar regii şi câte un nebun (de fiecare parte) care se deplasează pe aceeaşi culoare cu nebunul advers;
  • Când ambii jucători sunt de acord cu remiza;
  • Dacă se constată că în ultimele 50 de mutări nu s-au efectuat capturi şi nu s-a mutat nici un pion atunci partida este declarată automat remiză;
  • Dacă se constată că poziţia de pe tabla de joc s-a repetat de trei ori partida va fi declarată automat remiză;
  • Dacă unul dintre jucători are posibilitatea de a da şah etern şi celalat jucător este de acord cu acest lucru, atunci rezultatul partidei va fi unul de egalitate. În cazul în care jucătorul advers nu este de acord cu acest lucru vor intra în vigoare regulile ce ţin de repetarea poziţiei şi de efectuarea celor 50 de mutări fără captură şi fără mutare de pion.

Controlul timpului

Dacă partida se joacă cu controlul timpului şi unuia dintre jucători i se termină timpul de gândire, partida este câştigată de către adversarul său (acesta doar în cazul în care pe tabla de joc există suficient material pentru a da mat).