Sunt Tiberiu Georgescu şi sunt Mare Maestru.

Astăzi încep o serie de articole prin care vă prezint evoluţia mea, de la un copil de 10 ani care nu ştia ce înseamnă strategie şi care încerca să dea mat în orice poziţie şi până în prezent, când sunt membru al echipei naţionale. În această secţiune voi discuta cele mai importante momente din fiecare an, principalele dificultăţi întâmpinate şi solutiile găsite pentru a le depăşi.

Părinţii m-au dus la un club de şah pentru că eram cam agitat. Au încercat şi tenisul de masă sau fotbalul, dar după ce terminam antrenamentele reveneam cu aceeaşi energie. La clubul de şah le-a plăcut faptul că stăteam liniştit. Mama m-a învăţat să mut piesele, iar tata să atac la rege şi să dau mat.

Începem cu Campionatul Naţional de Juniori din anul 2001. Deşi mergeam la un club de şah de la 6 ani şi jumătate, abia la 9 ani am fost la primul turneu oficial, cu rezultate modeste. Tot la 9 ani, am început să merg la Palatul Copiilor unde l-am avut ca antrenor pe Tudor Ristea. A fost o mare surpriză clasarea mea pe locul al II-lea la Semifinala de Copii sub 10 ani, fiind şi momentul în care am început să cred că aş putea cuceri o medalie la Campionatul Naţional.

După calificare, am continuat pregătirea tactică la Palatul Copiilor, dar am lucrat şi acasă cu tata (Ioan Georgescu). Până acum câţiva ani, eu fusesem singurul elev căruia îi predase şah, dar de 6 ani a devenit oficial antrenor.

Pentru Campionatul Naţional am avut o strategie propusă de tata şi discutată cu domnul Ristea. S-a pornit de la premisa că aveam foarte putina experienta in turnee si credeam că am un volum limitat de cunoştiinţe în raport cu adversarii mei. Din aceasta cauza, strategia noastră s-a bazat pe urmatoarele puncte:

  • să lupt pentru centru şi să dezvolt foarte rapid toate piesele pe poziţii cât mai naturale
  • să caut să atac fie slăbiciunile adversarului, fie regele
  • să mut mereu cu tempo
  • să nu mă retrag cu piesele
  • să evit schimbul damelor
  • să joc cât mai agresiv.

Da, atât de simplu. Mulţi ani mai târziu, am constatat că ideile acestea sunt bune şi la un nivel mult mai înalt.

Domnul Ristea m-a ajutat din punct de vedere tactic, am lucrat cu dânsul numeroase combinatii la Palatul Copiilor, de asemenea am jucat multe concursuri amicale, cu alţi copii de la club. Tata a venit cu propunerea de a juca foarte agresiv, cu toate piesele şi mereu inainte.

Georgescu Tiberiu – Corlătescu Dragoş
Campionatul Naţional, Categoria Băieţi sub 10 ani

1. e4 e5 2. Cf3 Cc6 3. Nc4 Ne7 4. d4 exd4 5. Cxd4 d6 6. O-O Cf6 7. Cc3 O-O 8. Cxc6 (Dublează pionii negrului, pe de altă parte aduce un pion mai aproape de centru) 8…bxc6

9. Te1 Te8 10. Df3 (Mutare buna, luând în considerare lipsa mea de experientă din acea vreme tind să cred că a fost facuta din rationamente tactice. Probabil aveam în vedere o împingere a pionului e5, pionii c6 si f7 fiind insuficient protejaţi) 10…Ne6 11. Nxe6 fxe6 12. e5! (Impingere tematica) 12…Cd5 13. exd6 (De regulă, copiii nu rezistă să nu schimbe piese) 13…Nxd6 14. Dh3 Df6 15. Ce4 De5 16. c3 Df5 17. Dh4 Dg6 18. Nd2 Ce7 19. g4!?!

Când eram copil, tata îmi povestea des despre meciurile lui din Diviza B Municipală. Într-una dintre partide a venit mama care îl aştepta să iasă în oraş dupa ce termina partida. Pentru a-şi speria adversarul, tata a făcut rocada mică şi apoi a împins pionii din faţa regelui, întai f4 şi g4. Când a jucat şi h4, mi-a zis ca adversarul a albit 🙂 . A stat câteva secunde şi a propus remiză (pentru că mama se plictisea să aştepte), iar adversarul a acceptat imediat.

Aşa că am jucat şi eu 19.g4…o mutare greu explicabilă din punct de vedere şahistic, dar cu valenţe psihologice.

18…Cd5 20. c4 (A doua împingere consecutiva de pion) 20…Cf6 21. Cxf6+ Dxf6 22. Dxf6 gxf6 23. b4 (Încă o împingere de pion) 23…Ne5 24. Tad1 Kf7 25. Ne3 Re7? (După o partidă curată (pentru nişte copii de 10 ani), adversarul meu greşeşte grav. Consider că această gafă a fost generată de presiunea psihologică pusă pe adversar, o consecinţă a mutărilor: g4, c4, b4.)

25…Ted8 26. Rg2 (26. Txd8 Txd8 27. Nxa7 Ta8 28. Nc5 Txa2, cu o poziţie egală) 26… a6, albul stă puţin mai bine)

26. f4! (De data aceasta, împingerea de pion este foarte bună, aducând avantaj decisiv. Nebunul nu mai are câmpuri bune, urmând să fie capturat) 26…Nc3 27. Nc5+ Rf7 28. Td7+ Rg6 29. Tc1!

26…Nb2 30. Tc2 Na3 31. Td3 (Nebunul este prins şi urmează să fie capturat. Negrul a cedat). 1-0

În continuare, puteţi vedea partida mutare cu mutare:

Cred că o bună parte din succesul de atunci se datorează miilor de probleme de şah rezolvate. Am observat că cei mici învaţă foarte bine pattern-uri tactice rezolvând exerciţii. Recomand tuturor copiilor să lucreze cât mai multe combinaţii. Pentru cei aflaţi la început, vă propun Programa Olandeză:

 

Să ne bucuram de viaţă jucând şah!

Dacă v-a plăcut articolul, nu uitați… Share on Facebook !